Pitch met je 'why' (en start de conversatie)

dinsdag 7 maart 2017

Je kent vast wel het filmpje ‘Start with the why’ van Simon Sinek. Zijn betoog is dat mensen geen zaken met je doen om wat je doet, niet om hoe je het doet, maar waarom je het doet.

Hoe kun je deze wijsheid inzetten in de praktijk?

In een eerste kennismaking vragen we elkaar wat voor werk we doen. En we antwoorden: ik ben advocaat, fotograaf, ik heb een sportschool (=wat).

How-what

Het grote nadeel is dat iemand meteen een beeld van je vormt op basis van allerlei in het verleden opgedane associaties. Bij een sportschool denkt hij aan fitnessapparaten, sportieve types, dure abonnementen. En daarom ga jij misschien uitleggen waarom je zo goed bent in je werk met je unieke punten.

De sportschoolhouder zou kunnen zeggen:

‘We zijn laagdrempelig en persoonlijk’ (=hoe)

Why-how

Probeer dat eens andersom te gaan doen! Je stelt jezelf voor, of pitcht, door alleen je ‘waarom’ te vertellen.

De sportschoolhouder stelt zich nu voortaan als volgt voor:

‘Ik help mensen om een positieve bijdrage te leveren aan een gezondere levensstijl.’

‘En hoe doe je dat dan?’

‘Mensen sporten bij ons altijd in groepen. Sporten is bij ons een sociaal gebeuren en dit motiveert mensen. Daarnaast hebben we speciale levensstijlprogramma’s zodat iedereen stap voor stap naar een blijvende gezonde levensstijl kan komen.’

Merk je het verschil? En nodigt het je uit om verder in gesprek te gaan met deze sportschoolhouder?

Probeer het eens. En je zult merken dat je tot interessante gesprekken zult komen én meer van jouw toehoorder te weten zult komen.

Naar Artikel: Kies je niche (Kies om gekozen te worden)
Sluiten