Kies je niche (Kies om gekozen te worden)

vrijdag 1 februari 2019

Veel mensen denken dat een niche betekent dat je kiest voor slechts één klantsegment. Niets is echter minder waar.

Een niche is een keuze voor:

  • een klantsegment
  • met een klantprobleem
  • waarvoor jij een pasklare oplossing hebt

Een niche is dus de plek waar jij jouw business gaat nestelen.

Voorbeelden

Zo heb je ongetwijfeld eens een pizza of oosterse maaltijd besteld met de Thuisbezorgd-app. Voor het restaurant regelt de app de bestelling en de betaling. En het levert nieuwe klanten. Voor jou als gebruiker levert het je gemak op. Thuisbezorgd zorgt dus wel voor jouw heerlijke maaltijd, maar doet dat niet zelf: het brengt vraag en aanbod bij elkaar.

VandeBron is de eerste energieleverancier waar je energie rechtstreeks van een duurzame en onafhankelijke bron koopt. Het concurreert met Nuon en Essent, maar heeft niet de ballast van een grote organisatie. De niche is dat het aanbod en vraag van duurzame energie bij elkaar brengt, net als Thuisbezorgd dus.

iLost is de zoekmachine voor gevonden voorwerpen. Hiermee speelt het in op een niet-kerntaak van bijvoorbeeld een attractiepark, maar levert het wel een belangrijke bijdrage aan klantentevredenheid.

De hotelketen CitizenM is vanaf de tekentafel ontworpen en richt zich op 1 doelgroep: de ‘mobile citizens' van deze wereld. Het hotel is modulair opgebouwd met technologische klantgerichte hoogstandjes, dure extra’s zoals sauna’s zijn weggelaten. De klantentevredenheid is enorm hoog en de prijs is betaalbaar.

In mijn praktijk kom ik dagelijks voorbeelden tegen van ondernemers die gekozen hebben:

  • Een fotograaf die alleen vastgoed fotografeert
  • Een tekstschrijver die alleen schrijft over duurzaamheid
  • Een automakelaar die zich alleen op vrouwen richt (Carsultant)
niche2

4 redenen om een niche te kiezen

Wat zijn de voordelen om voor een niche te kiezen?

Je boodschap spreekt meer aan

Met jouw gekozen niche én bijbehorende boodschap spreek je je doelgroep meteen aan met een herkenbaar probleem en een pasklare oplossing.

Je boodschap laat zich ook eenvoudiger doorvertellen en kan leiden tot mond-tot-mondreclame. Dat zal niet gebeuren als je alles doet voor iedereen.

‘Je bent een succesvolle zakenvrouw en je bent op zoek naar een passende auto? Dan moet je bij Carsultant zijn!’

Je marketing en communicatie wordt overzichtelijker

Omdat je weet hoe jouw klant eruit ziet (lees ook bij Persona), wat hij belangrijk vindt en welke communicatiemiddelen hij gebruikt, kun je veel doelgerichter aan je marketing gaan werken.

Zoekt je klant naar een oplossing in zijn netwerken? Gaat hij zoeken op internet? Zit hij in branche-organisaties? Op welke manier gebruikt hij social media?

Je kunt nu met scherp gaan schieten, met focus én met lagere kosten.

Je dienstenaanbod kan gestandaardiseerd worden

Stel je voor dat je aannemer bent. Je bouwt alles voor iedereen. Dus huizen, verbouwingen, fabriekspanden, scholen. Met iedere vraag van een klant ga je aan de gang. Het gevolg: veel tijd voor acquisitie, veel offertes, veel tijd om deze te maken en een lage orderscore. Want: je bent zelden de beste.

Nu heeft de aannemer gekozen om alleen huizen te bouwen. Het aanbod wordt uitgewerkt in een aantal verschillende mogelijkheden; van hoekhuis tot tweekapper. Deze worden overzichtelijk gepresenteerd aan de klant in het verkoopgesprek, en een klant kan direct kiezen uit opties en ziet direct wat de kosten zijn. Het gevolg: meer aandacht voor de klant, minder offertes en een hogere orderscore.

Iedere volgende verkoop wordt een stuk gemakkelijker, omdat de voorbereiding al gedaan is. En je kostprijs wordt lager omdat je efficiënter werkt.

Je prijs kan omhoog

Door te kiezen voor een niche claim je ook een expertrol. Je dienstenaanbod is gericht op de doelgroep en op deze manier heb je veel concurrenten uitgeschakeld. Durf een hogere prijs te vragen, je zult merken dat het kan!

Hoe kun je jouw niche kiezen?

In het artikel ‘5 manieren om te innoveren voor het MKB’ kun je lezen vanuit welke routes je jouw onderneming kunt vernieuwen en verbeteren. Of het nu vanuit een idee, technologie of noodzaak is: in alle gevallen zul je zo snel mogelijk onderzoek moeten doen naar de behoeften van klanten.

Door veel klanten te spreken zul je ontdekken welke verschillende klantsegmenten er zijn. Welke problemen deze klanten hebben. En zul je ideeën krijgen voor een oplossing. Het is een proces van zoeken, schrappen, creëren, analyseren en toetsen. Stap voor stap kom je dichterbij de niche waar jouw hart sneller van gaat kloppen, waar klanten op zitten te wachten én waar je een verdienmodel op kunt baseren!

Naar artikel: 5 manieren om te innoveren voor het MKB
Sluiten