5 manieren om te innoveren voor het MKB

zaterdag 27 april 2019

Misschien denk je bij innovaties al snel aan startups of researchafdelingen van multinationals. Niets is echter minder waar. Het midden- en kleinbedrijf is een belangrijke motor voor innovaties.

'Innoveren is je onderscheiden in de markt, zorgen dat je je concurrentie voorblijft.' Het is een uitspraak van een deelnemer aan de MKB Innovatie Top 100. MKB-bedrijven zijn een belangrijke motor van de Nederlandse economie en zorgen voor 60% van de omzet en bruto toegevoegde waarde.

Waar start innovatie? Er zijn 5 routes om te innoveren. Ik neem je mee aan de hand van herkenbare voorbeelden.

Route 1: Innovatie vanuit een idee

Soms schiet een idee je zomaar te binnen. Tijdens het sporten, in de trein of onder de douche. Het gevolg van associatief denken, ineens is het er.

Zo ontstond ook het idee van AirBNB. In 2007 werd een grote conferentie gehouden in San Francisco. Brian Cheskey en Joe Gebbia hadden het idee om wat geld bij te verdienen door hun appartement te verhuren aan bezoekers onder de naam Airbed and Breakfast.

Sinds de introductie van de eerste computer in 1946 was het gebruikelijk een computer te besturen door het intypen van commando’s. Met de uitvinding van de muis in 1963 ontstond de mogelijkheid om opdrachten te geven door deze aan te wijzen. Het duurde nog decennia voordat de muis door Apple succesvol naar de massamarkt gebracht werd en standaard werd voor computers. Een lange weg van idee naar verdienmodel dus…

Route 2: Innovatie vanuit technologie

‘Robots worden in hoog tempo toegankelijker, betrouwbaarder en goedkoper. Ze zijn goedkoop, snel, nooit ziek, werken 24 uur per dag en vragen nooit om loonsverhogingen. Voor een aanzienlijk deel van de bestaande banen zijn zij daardoor in staat om werknemers te vervangen," zei Lodewijk Asscher, minister van Sociale zaken op een congres over robotisering.

De techniek van 3D printing is ontstaan om snelle prototypes te printen van zeer uiteenlopende materialen. Het Eindhovense bedrijf Additive Industries ontwikkelde een 3D printer die producten van metaal in serie produceert. Dit is een belangrijke innovatie in een markt die metaalprinten vooral inzet voor onderzoek en het printen van prototypes.

Het aanschaffen van een robot is niet voor ieder bedrijf weggelegd. Smart Robotics, uit Best, speelt hierop in en is het eerste uitzendbureau voor robots in Nederland.

robotuitzendbureau

Route 3: Innovatie vanuit een klantprobleem

Ben je ooit weleens opgelicht op Marktplaats? Bas van Dorst wel en daarom ontwikkelde hij een oplossing. SmartProtect is een tool die informatie verzamelt uit verschillende bronnen en die een waarschuwing geeft als je contact hebt met een mogelijke oplichter.

Veel nieuwe ideeën ontstaan vanuit frustratie over het ontbreken van goede oplossingen voor een eigen probleem.

Een scherpe focus op één klantsegment, dat is ook wat JAMwerkt doet. Jongeren die iets bij willen verdienen geven via een app hun beschikbaarheid aan. En bedrijven kunnen eenvoudig kiezen uit beschikbare jongeren.

De zeecontainer is de standaard voor wereldwijd transport. Veel containers gaan veelal leeg terug en dat kost rederijen meer dan €25 miljard per jaar. Holland Containers Innovations bedacht de opvouwbare zeecontainer die kan inklappen tot een kwart van het oorspronkelijke volume.

holland-container

Route 4: Innovatie vanuit noodzaak

Ben je actief in een snel veranderende markt? Duiken er concurrenten op met nieuwe businessmodellen? Verandert de wetgeving en moet je daarop inspelen?

Bouwbedrijf Van Gisbergen in Hooge Mierde bouwt alleen maar nieuwbouwwoningen. Ze zeggen nee tegen al het andere: bedrijven, utiliteitsbouw, scholen, verbouwingen. Klanten merken dat direct in de speciale showroom. Ze kunnen kiezen uit vele opties en weten direct de prijs. Het hele proces van verkoop tot en met realisatie is gericht op het bouwen van huizen. Het zorgt voor een duidelijke positionering in de markt en –niet onbelangrijk- voor efficiëntie en verlaging van de faalkosten in het hele bouwproces.

Of neem de taxibranche. Uber zet de markt op zijn kop met zijn klantgedreven app. Zelfrijdende auto’s zullen snel het straatbeeld gaan veranderen. Contractvervoer staan sterk onder druk door bezuinigen. Snappcar biedt mensen de mogelijkheid om elkaar auto te huren en verhuren. De behoefte van mensen om zich te verplaatsen wordt alleen maar groter.

Stilzitten is geen optie, je zult pro-actief moeten gaan innoveren. Verlies geen tijd en start dat innovatietraject!

Route 5: Innovatie van het verdienmodel

De meeste innovaties zijn een combinatie van techniek en een klantbehoefte. Een innovatie kan te vroeg komen omdat de gebruikte technieken nog niet algemeen aanvaard zijn. YouTube kende vele voorlopers, maar kwam op het juiste moment omdat snel internet op vele plaatsen beschikbaar kwam. Social media nam een vogelvlucht door de introductie van de iPhone en andere smartphones en snel 3G internet. Mensen konden op ieder moment communiceren met de hele wereld. Een ontwikkeling waar geen klant om gevraagd had maar die laagdrempelig beschikbaar kwam.

iTunes brak de markt open om online muziek te beluisteren, Spotify innoveerde verder en biedt het muziek luisteren in eerste instantie gratis aan en later voor een vast bedrag per maand. Het verdienmodel van Apple is met iTunes gericht op het verkopen van de hardware (iPod, iPhone), bij Spotify op de content.

Voor veel dienstverleners is het verdienmodel van uurtje-factuurtje niet meer houdbaar. Klanten eisen dat duidelijkheid over het eindresultaat én over de kosten. Om te komen tot helder omschreven diensten zul je moeten weten wat de klant écht wil en waarvoor hij bereid is te betalen. Wat is je meerwaarde?

Naar artikel: De klantreis als onmisbare basis voor je communicatiestrategie
Sluiten